Spotkanie z GI Arturem Czapiewskim w Poznaniu

20.05.2025

Uczestnicy ze strony kierownictwa GITD:

  • Główny Inspektor Transportu Drogowego – Artur Czapiewski
  • Zastępca Głównego Inspektora – Marek Konkolewski
  • Zastępca Głównego Inspektora – Sławomir Nastał

1. Wprowadzenie i kontekst:

  • GI Artur Czapiewski przypomniał, że w 2024 r. pełnił obowiązki Głównego Inspektora, bez formalnego mandatu do reform. Obecnie, jako mianowany GI, posiada pełne umocowanie i zamierza wprowadzać realne zmiany.
  • Zadeklarował wolę współpracy ze związkami zawodowymi, podkreślając wagę wspólnego frontu wobec Ministerstwa Infrastruktury (MI) i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA).

2. Główne tematy rozmów:

Reforma ITD i odzespolenie

  • GI opowiedział się za procesem odzespolenia, tj. przejściem do jednolitej, skonsolidowanej struktury ITD o charakterze służby publicznej,
  • Zapewnił, że zmiana będzie organizacyjna, bez zagrożenia dla zatrudnienia inspektorów – zmieni się szyld, ale struktura i nadzór terenowy pozostaną takie same.
  • Zastępca GI, Marek Konkolewski, podkreślił, że odzespolenie to krok w stronę silniejszego mandatu negocjacyjnego w kwestiach finansowych i szansa na zmianę wizerunku ITD.

Stanowisko strony społecznej:

  • Związki zawodowe sprzeciwiają się odzespoleniu bez pewności wdrożenia drugiego etapu – pszekształcenia ITD w służbę mundurową. Wskazano konieczność ujęcia zmian w jednym akcie prawnym – Ustawie o służbie transportu drogowego
  • Wskazano na obawę, że brak takiej ustawy może prowadzić do pozornej reformy ograniczonej do reorganizacji strukturalnej bez nadania statusu funkcjonariuszy służby mundurowej.
  • Strona społeczna podkreśliła, że w przedstawionej przez GI wizji brakuje elementu człowieka – inspektora oraz aspektu finansowego.

Problemy i potrzeby organizacyjne:

  • GI wskazał na rosnącą biurokrację i spadek efektywności – liczba kontroli spadła z ponad 5 (2003–2004) do poniżej 3 na inspektora.
  • Zgłoszono zapotrzebowanie na 300 nowych etatów, w tym 76 inspektorskich (dot. GITD).
  • GI zaznaczył, że planuje do końca roku uporządkować kwestie umundurowania, dyżuru telefonicznego oraz ścieżki kariery, by nie tracić uprawnień przez brak badań, sprawy miałyby być rozpatrywane przez dedykowane komórki (Wydziały Postępowań Administracyjnych).

Bezpieczeństwo i organizacja pracy:

  • Podkreślono konieczność zapewnienia asysty dla inspektorów podczas kontroli.
  • Dyskutowano o zakończeniu dyżurów telefonicznych prowadzonych przez inspektorów WITD. GI wskazał, że trwają prace nad automatyzacją odpowiedzi na pytania prawne.
  • Praca w trybie 24/7 musi pozostać zgodna z przepisami Kodeksu Pracy i ustawy o służbie cywilnej, nadal ma się odbywać za zgodą pracownika.

3. Sporne punkty i różnice podejścia:

  • GI nie zgodził się z tezą, że sytuacja jest dramatyczna – większość inspektorów weszła w drugi próg wynagrodzeniowy.
  • Strona społeczna wskazała, że Ministerstwo Infrastruktury rozmawia, ale nie jest sprawcze, a rzeczywista decyzja musi zapaść na szczeblu Premiera.
  • Nie ma sporu co do celu reformy, ale co do drogi dojścia:
    • GITD: najpierw odzespolenie jako etap organizacyjny
    • Związki: jeden akt prawny gwarantujący pełną reformę i służbowość

4. Wnioski i dalsze działania:

  • GI zapowiedział, że w ciągu miesiąca zostaną podjęte pierwsze konkretne działania, które będą podstawą do kolejnego spotkania i komunikatu dla strony społecznej.
  • Ustalono potrzebę kontynuowania spotkań cyklicznie co 2–3 miesiące.
  • Strona społeczna podkreśliła konieczność wspólnego działania z przewoźnikami, by razem z GITD naciskać na MI i doprowadzić do usłużbowienia inspekcji.

5. Konkluzja:

Obie strony wyraziły wolę współpracy, choć różnimy się w podejściu do sposobu wdrażania reformy ITD. Kluczowe będzie uzyskanie zgody politycznej na poziomie rządu oraz przygotowanie jednego, kompleksowego aktu prawnego, który zapewni rzeczywiste zmiany strukturalne i statusowe inspektorów.

Rozmowy będą kontynuowane.