Spotkanie z GI Arturem Czapiewskim w Poznaniu

20.05.2025
Uczestnicy ze strony kierownictwa GITD:
- Główny Inspektor Transportu Drogowego – Artur Czapiewski
- Zastępca Głównego Inspektora – Marek Konkolewski
- Zastępca Głównego Inspektora – Sławomir Nastał
1. Wprowadzenie i kontekst:
- GI Artur Czapiewski przypomniał, że w 2024 r. pełnił obowiązki Głównego Inspektora, bez formalnego mandatu do reform. Obecnie, jako mianowany GI, posiada pełne umocowanie i zamierza wprowadzać realne zmiany.
- Zadeklarował wolę współpracy ze związkami zawodowymi, podkreślając wagę wspólnego frontu wobec Ministerstwa Infrastruktury (MI) i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA).
2. Główne tematy rozmów:
Reforma ITD i odzespolenie
- GI opowiedział się za procesem odzespolenia, tj. przejściem do jednolitej, skonsolidowanej struktury ITD o charakterze służby publicznej,
- Zapewnił, że zmiana będzie organizacyjna, bez zagrożenia dla zatrudnienia inspektorów – zmieni się szyld, ale struktura i nadzór terenowy pozostaną takie same.
- Zastępca GI, Marek Konkolewski, podkreślił, że odzespolenie to krok w stronę silniejszego mandatu negocjacyjnego w kwestiach finansowych i szansa na zmianę wizerunku ITD.
Stanowisko strony społecznej:
- Związki zawodowe sprzeciwiają się odzespoleniu bez pewności wdrożenia drugiego etapu – pszekształcenia ITD w służbę mundurową. Wskazano konieczność ujęcia zmian w jednym akcie prawnym – Ustawie o służbie transportu drogowego
- Wskazano na obawę, że brak takiej ustawy może prowadzić do pozornej reformy ograniczonej do reorganizacji strukturalnej bez nadania statusu funkcjonariuszy służby mundurowej.
- Strona społeczna podkreśliła, że w przedstawionej przez GI wizji brakuje elementu człowieka – inspektora oraz aspektu finansowego.
Problemy i potrzeby organizacyjne:
- GI wskazał na rosnącą biurokrację i spadek efektywności – liczba kontroli spadła z ponad 5 (2003–2004) do poniżej 3 na inspektora.
- Zgłoszono zapotrzebowanie na 300 nowych etatów, w tym 76 inspektorskich (dot. GITD).
- GI zaznaczył, że planuje do końca roku uporządkować kwestie umundurowania, dyżuru telefonicznego oraz ścieżki kariery, by nie tracić uprawnień przez brak badań, sprawy miałyby być rozpatrywane przez dedykowane komórki (Wydziały Postępowań Administracyjnych).
Bezpieczeństwo i organizacja pracy:
- Podkreślono konieczność zapewnienia asysty dla inspektorów podczas kontroli.
- Dyskutowano o zakończeniu dyżurów telefonicznych prowadzonych przez inspektorów WITD. GI wskazał, że trwają prace nad automatyzacją odpowiedzi na pytania prawne.
- Praca w trybie 24/7 musi pozostać zgodna z przepisami Kodeksu Pracy i ustawy o służbie cywilnej, nadal ma się odbywać za zgodą pracownika.
3. Sporne punkty i różnice podejścia:
- GI nie zgodził się z tezą, że sytuacja jest dramatyczna – większość inspektorów weszła w drugi próg wynagrodzeniowy.
- Strona społeczna wskazała, że Ministerstwo Infrastruktury rozmawia, ale nie jest sprawcze, a rzeczywista decyzja musi zapaść na szczeblu Premiera.
- Nie ma sporu co do celu reformy, ale co do drogi dojścia:
- GITD: najpierw odzespolenie jako etap organizacyjny
- Związki: jeden akt prawny gwarantujący pełną reformę i służbowość
4. Wnioski i dalsze działania:
- GI zapowiedział, że w ciągu miesiąca zostaną podjęte pierwsze konkretne działania, które będą podstawą do kolejnego spotkania i komunikatu dla strony społecznej.
- Ustalono potrzebę kontynuowania spotkań cyklicznie co 2–3 miesiące.
- Strona społeczna podkreśliła konieczność wspólnego działania z przewoźnikami, by razem z GITD naciskać na MI i doprowadzić do usłużbowienia inspekcji.
5. Konkluzja:
Obie strony wyraziły wolę współpracy, choć różnimy się w podejściu do sposobu wdrażania reformy ITD. Kluczowe będzie uzyskanie zgody politycznej na poziomie rządu oraz przygotowanie jednego, kompleksowego aktu prawnego, który zapewni rzeczywiste zmiany strukturalne i statusowe inspektorów.
Rozmowy będą kontynuowane.