Spotkanie w MI

W dniu 10 stycznia 2024 roku w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się pierwsze spotkanie Rady Krajowej ZZITD z nowymi władzami. Z ramienia MI w spotkaniu wzięli udział Pan Paweł Gancarz – Podsekretarz Stanu (wiceminister) odpowiedzialny za transport drogowy oraz Bartosz Jabłonka – Naczelnik jednego z wydziałów w Departamencie Transportu Drogowego MI. Stronę związkową reprezentowali: Urszula Cyprowska (Przewodnicząca RK), obaj Zastępcy (Szymon Chojnacki i Artur Stanisław Fal), Andrzej Lasota (Członek Zarządu RK) i Grzegorz Rutkiewicz (Sekretarz RK).

Było to najdłuższe spotkanie, w jakim uczestniczyliśmy do tej pory. Trwało cztery godziny. Strona związkowa przedstawiła Panu Ministrowi nastroje, jakie panują w naszej formacji, widmo nadciągającego protestu oraz niezadowolenie społeczności inspektorskiej wynikające z planowania pracy w systemie 24-godzinnym. Zdajemy sobie sprawę z ostatnich geopolitycznych trudności jakich jesteśmy ostatnio świadkami oraz z ich wpływu na nasz kraj. Na spotkaniu zrelacjonowaliśmy zagrożenia płynące z pomysłu wykorzystania potencjału inspektorów ITD w rozwiązywaniu bieżących problemów sektora transportowego w świetle delegowania nas do pracy w systemie dwudziestoczterogodzinnym przez siedem dni w tygodniu. Wskazaliśmy przede wszystkim na braki kadrowe, logistyczne i organizacyjne ze szczególnym uwzględnieniem braku procedur w zabezpieczeniu inspektorów. Szczegóły przekazaliśmy na piśmie, którego adresatem było MI.

Wskazaliśmy również, na potrzebę pilnych zmian organizacyjnych samej inspekcji i oczekiwań inspektorów w podjęciu przez MI prac nad Ustawą o ITD. Nie wyobrażamy sobie, by te prace nie zostały skonsultowane ze związkami zawodowymi. Wyraziliśmy również niezadowolenie z faktu, że projekt ustawy będącej obecnie w obiegu nie był konsultowany ze stroną społeczną. Ponadto zapoznaliśmy Pana Ministra ze strukturą Inspekcji, z dualizmem, w którym mamy do czynienia z 17 pracodawcami oraz z różnicami pomiędzy WITD a GITD. Wyraziliśmy nadzieję, że nowe władze MI będą prowadziły lepszy dialog ze związkami ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzi na nasze pisma. Zauważyliśmy, że liczymy również na lepszą komunikację na linii: Ministerstwo Infrastruktury – Główny Inspektor – Związek Zawodowy Inspekcji Transportu Drogowego.

Pan Minister poinformował nas o trudnościach, które wynikały w przejęciu resortu, jak również o mnogości „ognisk zapalnych”. Zwrócił uwagę na odbywające się roszady kadrowe w MI oraz w GITD. Wskazał, że jest osobą, która nie składa fałszywych obietnic na wyrost, bez wcześniejszego sprawdzenia i przygotowania możliwych rozwiązań. Pan Minister przedstawił się jako nastawiony na „konkrety” i „realne działanie” pragmatyk, który stosuje zasadę „wolę Was mile zaskoczyć, niż rozczarować czczą obietnicą”. Zapewnił nas, że jest gotowy na rozmowy i wspólne prace nad zmianą przepisów dotyczących całej ITD. Zostaliśmy jednak poproszeni o zwrócenie uwagi na bałagan, który pozostawiła po sobie poprzednia rządząca ekipa. Ministerstwo musi więc rozpocząć swoje rządy od rozwiązania najbardziej palących problemów. Zwrócono nam uwagę na dotąd niespotykaną praktykę, mianowicie na to, że to my, przedstawiciele RK ZZITD, jako głos inspektorów, zaproszeni zostaliśmy na spotkanie z odpowiedzialnym za transport Ministrem, przed naszymi formalnymi (nieobsadzonymi) władzami. Pragniemy więc podkreślić ten aspekt. Niech ten przykład będzie dobrym prognostykiem na przyszłą współpracę na linii: MI – ZZITD (tj. strona społeczna).

W trakcie rozmowy, przekazaliśmy Panu Ministrowi min. materiały prowadzonych przez ZZITD w ostatnim czasie akcji, m. in. „W CIENIU GWIAZD”, a także dokumenty opisujące obecną sytuację w Inspekcji z uwzględnieniem problemów, które nie zostały jeszcze rozwiązane (m. in. sytuacja w GITD).

Ponadto wskazywaliśmy podczas spotkania na szczególny charakter naszej formacji, jako wyspecjalizowanej i fachowej jednostki, która swoją siłę czerpie z doświadczenia, wiedzy i poczucia misji swoich pracowników – inspektorów. Niebagatelna jest również codzienna współpraca z innymi służbami i podmiotami realizującymi dzięki nam swoje statutowe działania (WIOŚ, Powiatowi Lekarze Weterynarii, UDT, PIORiN, itd.).

Rozmawialiśmy bardzo długo, nakreślając wiele problemów i aspektów naszej pracy. Biorąc pod uwagę słowa powitania skierowane do nas przez Pana Ministra, w których poproszeni zostaliśmy o wcielenie się w skórę marynarza, który przejął ster mocno rozhuśtanego statku (taką osobą jest teraz Pan Minister Paweł Gancarz), postanowiliśmy nie naciskać na deklarację natychmiastowego rozwiązania wieloletnich problemów ITD. Jako rozwiązanie doraźne, zaproponowaliśmy drobne „wrzutki” do naszej Ustawy, które w konsekwencji poprawią sytuacje inspektorów. Przykładem takiego rozwiązania niech będzie nie roszczące skutków finansowych rozporządzenie w sprawie naszych badań.

Podkreśliliśmy że dopadł naszą formację syndrom gotującej się żaby. Pan Minister w podsumowaniu całego wielogodzinnego spotkania odniósł się do tego biednego płaza i skonkludował to w ten sposób, że „gaz palnika na którym stoi garnek z żabą został już skręcony, a woda stygnie i jestem przekonany że żaba przeżyje”.

Oby to był dobry prognostyk na przyszłość ….

+ poświęcony czas / naprawdę dobra wola / chęć współpracy / świeże i otwarte umysły

– potrzeba czasu / znów ważniejsze problemy niż ITD